VOCASTs guide til den gode pressemeddelelse:

Den digitale revolution

55% af alle e-mails læses på mobile enheder. Også blandt journalister. Det betyder at der er et stigende behov for mobil- og tabletvenlige e-mails, og vi giver her nogle gode råd til hvordan du sikrer en god oplevelse for dine modtagere.

Den digitale revolution

Når man er på farten er det nemmest at tjekke mail på mobilen. Sørg for at designe dine mails herefter.

2015 var året hvor mobile platforme tog føringen som det foretrukne medie til e-mails. 55% af alle e-mails blev åbnet på en mobiltelefon eller tablet, ifølge en undersøgelse fra Litmus. Det er en stigning på 17% i forhold til 2014 og den medfører samtidig et fald for webmail og desktop-klienter som Gmail og Outlook på samlet set 30%.

 

Hvis der ikke satses på en “smartphone først”-strategi, så er det ikke garanteret at du når ud til målgruppen

 

Det betyder at kommunikationsfolk er nødt til at forholde sig til nedenstående huskeregler, for at sikre at deres budskab fremtræder som tiltænkt hos modtagerne på de mobile platforme:

 

1 – Reducér emnefeltet

Selvom det kan være fristende at skrive en lang og fyldestgørende tekst i emnefeltet, for at sikre, at din e-mail trækker opmærksomhed, så har du ikke lige så meget plads på en mobil klient, som på en desktop-klient. Mange desktop-klienter viser op mod 80 tegn i emnefeltet, mens mobile enheder som hovedregel kun har mulighed for at vise 30 karakterer. 30 karakterer er ikke meget, så husk at skrive et vitaminrigt og præcist emne der opfordrer til at blive læst.

 

2 – Skriv et fængslende resumé

Resuméet er, foruden overskriften, med til at opsummere din historie, og det bør være så præcis og interessant som muligt. Resuméet bliver nemlig vist lige under emnefeltet på mobile enheder. Det udgør derfor en væsentlig del af beslutningsgrundlaget for, om modtageren klikker ind på din e-mail eller ej og bør derfor sælge historien. For at forstå hvor meget plads du har at arbejde med, så viser nedenstående skema at den ideelle længde på resuméet ligger på ca. 40-50 karakterer. Indenfor denne længde bør dit budskab stå klart frem og være indbydende for modtageren at læse mere om. Det er også vigtigt at forholde sig til hvad der fremstår i emnefeltet, så emnet og resuméet understøtter hinanden.

 

skema_enheder Tal taget fra Litmus

 

3 – Brug korte afsnit og få billeder

Undersøgelser fra Campaign Monitor viser, at en modtager bruger gennemsnitligt under 51 sekunder på at læse en e-mail igennem, hvoraf kun ca. 19% læste hele e-mailen.

Derfor bør du undgå lange tekstafsnit, da en smartphone ikke vil nedskalere tekstens størrelse og derfor er der en risiko for at afsnittene på en smartphone vil føles meget lange, grundet en mindre skærm. Pressemeddelelser skal generelt være korte, men i en e-mail øges behovet for at skrive kort yderligere. Kort, præcist og prioriteret. Du kan også linke videre til en mere omfattende uddybelse på dit website, hvor modtageren kan finde mere information hvis det er nødvendigt.

Billeder er en nem måde at understøtte din historie på, da billeder generelt tager mindre tid at afkode. Sørg for at være selektiv omkring dine billeder i pressemeddelelser, da billeder kan optage meget plads i en e-mail, der læses på en smartphone.

 

4 – Reducer størrelsen på dine billeder

Billeder kan generelt opdeles i 2 forskellige størrelser: Mega-bytes(Mb) og pixels. Mb står for den størrelse dit billede fylder på en computer, mens pixels angiver mængden af prikker på langs og i højden og dermed hvor bredt og højt det er.

Mailklienter bruger båndbredde på at downloade e-mails, så modtageren kan læse dem. Derfor er det en god idé at uploade tilpassede billeder til VOCAST, så din modtager ikke skal bruge tid på at downloade et billede på 1200x1800 pixels, der fylder et par Mb og giver en dårlig oplevelse.

Reducer i stedet dit billede til en max-bredde på 580 pixels – som er den maksimale bredde på en e-mail – og undgå for så vidt PNG-formater. Ikke alle e-mailklienter, hvad enten det er mobil, web eller desktop, understøtter PNG-formatet. Du risikerer derfor at din modtager slet ikke ser dit billede, men istedet et “broken image”-ikon. Overvej i stedet at bruge JPEG eller GIF, og endda animerede GIF’er, til at få dit budskab ud.

 

png-vs-jpeg

 

5. Animer din udsendelse med GIF’er

En animeret GIF består af en række billeder sat sammen i en tidslinje, og kan virkelig få din e-mail til at skille sig ud. Men vær opmærksom på, at ikke alle mailklienter understøtter animerede GIF’er. Outlook 2007-2013 viser kun første frame/billede i animationen og Windows Phone 7 understøtter heller ikke animerede GIF’er. Derfor er det vigtigt at den animerede GIF er med for at illustrere dit budskab, men ikke indeholder vigtig information som du ønsker skal ud til modtageren. Denne information bør holdes til teksten, så modtageren stadig kan fange budskabet selv når GIF’er og billeder er blokeret i mailklienten.

 

Fashion GIF

Hvis du ønsker at lave din egen animerede GIF til din næste udsendelse, så kan du bruge denne side: www.gifmaker.me

Faktaboks: Top 10 email platforme i 2015

top10mailklienter

Morten Hald

Morten Hald er frontend-udvikler og grafiker hos VOCAST. Han er desuden husets e-mailguru, brænder for funktionelt og smukt design, elsker at spille fodbold og har en passion for B2C-marketing.