MEDIEPROFIL:
Modemagasinet IN

Danmarks ældste modemagasin vil gerne kontaktes af folk der mener, at det vil give mening at blive omtalt i IN, både for dem og især for vores læsere. Fordi deres produkt passer ned i vores målgruppe. Fordi de er interesserede i at få vores læsere i tale. Chefredaktør Trine Nygaard giver her en introduktion til Modemagasinet IN.

Vores læsere er voksne kvinder, der ved hvad de vil. Derfor har vi også karrierestof og artikler om selvudvikling, og vi oplever, at vores karriereprofiler er virkeligt populære - også selvom vi ofte vælger mindre kendte profiler på vej frem, forklarer Trine.

Chefredaktør for modemagasinet IN, Trine Nygaard

– IN er et modemagasin, som behandler mode og skønhed, men vi forsøger at adskille os ved at gøre det med lidt mere journalistisk tyngde end andre. Vi er ikke fashionistas. Vi guider til tendenser og styles på en tilgængelig, personlig, nærværende måde. Derfor dækker vi også meget dansk mode, og på artikelsiden ofte med fokus på personen og historien bag produktet. Vores læsere er voksne kvinder, der ved hvad de vil. Derfor har vi også karrierestof og artikler om selvudvikling, og vi oplever, at vores karriereprofiler er virkeligt populære – også selvom vi ofte vælger mindre kendte profiler på vej frem, forklarer Trine.

 

Hvordan er I organiseret?

– Udover mig, er der to redaktionschefer. Den ene har ansvaret for kommercielle aktiviteter såsom events, kommercielle samarbejder og konkurrencer, og den anden har det primære ansvar for det journalistiske indhold. De har begge en faglig dimension også. Den ene dækker mode, bolig og mad, mens den anden har ansvar for skønhed, sundhed og rejser. Begge redaktionschefer skriver selv indhold, og de får hjælp af vores journalistpraktikant og et korps af freelancere. Her ud over har vi moderedaktøren og skønhedsredaktøren. Og så selvfølgelig vores digitalredaktør. Alle redaktører og fagredaktører producerer til in.dk.

 

Hvilke typer henvendelser, vil du gerne have?

– Jeg vil gerne have henvendelser fra virksomheder som har sat sig ind i hvad IN er og kan. Virksomheder som kontakter os, fordi de mener, at det vil give mening at blive omtalt i IN, både for dem og især for vores læsere. Fordi deres produkt passer ned i vores målgruppe. Fordi de er interesserede i at få vores læsere i tale. Vi er helt klart på nogle generiske sendelister og det betyder, at vi får komplet irrelevant stof på mail og vareprøver med post, som vi aldrig ville vise i magasinet, fordi det simpelthen ikke passer ind. Det er synd og spild af ressourcer. Vi skriver ikke om børn, så lad være med at sende os sutter til test med argumentet om at vores læsere vel har børnebørn. Det har de måske, men det skriver vi ikke om. Og det ville man vide, hvis man havde sat sig ind i hvad IN er. Det er det mindste man kan gøre. Så man ikke spilder andre menneskers tid.

 

– Og så elsker jeg at få invitationer til events. Især de invitationer, der fortæller mig tid, sted, emne og varighed. I perioder får jeg virkelig mange “save the date”-emails uden tidspunkt eller nærmere info. Og jeg tænker altid: “Skal jeg sætte hele dagen af, eller?” Jeg forstår godt, at man vil sikre sig, at folk kan komme og, at det nogle gange betyder, at invitationen går ud inden I kender detaljerne for arrangementet. Det er helt fair. Men man ved som regel godt, om det er et morgen-, frokost- eller et aftenarrangement man er ved at planlægge, så skriv det. Vi bliver inviteret til langt flere events, end vi har mulighed for at deltage i og må derfor prioritere vores tid benhårdt. Ofte kan vi sætte maksimalt 1,5 time af, fordi vi har andre møder, events og, ikke mindst, et magasin der skal produceres.

 

– Jeg elsker at få pressemeddelelser, hvor afsenderen har tænkt en vinkel ind som passer til os og vores genre. Det er det bedste. Når de har kigget lidt på, hvad IN rent faktisk skriver om og fundet en idé til, hvorfor lige præcis IN burde skrive om dem. Jeg ved, det er tidskrævende, men jeg synes faktisk, at vi skal bruge egen og andres tid fornuftigt. Så kontakt mig gerne med skæve, kreative vinkler – og gerne fra ukendte brands. Der skal helst være en mode- eller skønhedsvinkel på alt, men det er ikke et krav så længe det passer ind i IN. Og vi er hele tiden på jagt efter spændende personprofiler, vi kan skrive om, så tænk gerne person før produkt. Ind i mellem er det hos personen, at historien ligger, fordi produktet måske ikke er vildt interessant eller nytænkende på nogen måde, men historien bag kan jo være fantastisk. Og så bliver alle glade.

 

Kan du sige et par ord om timing?

– Vi har redaktionel deadline 6-8 uger før nummeret kommer på gaden, og vi arbejder hele tiden på mindst to magasiner, så der er masser af overlap. Så huskereglen er to måneder inden, hvis du vil på print. Vi planlægger et helt år ad gangen for at være velforberedte og effektive, så tidligere er generelt bedre. Og magasinerne følger nogle overordnede temaer måned for måned hvert år. I oktobernummeret elsker vi hverdagen, mens februar og august er de store danske modenumre. Og i marts og september fortolker vi international mode. Og så forandres indholdet selvfølgelig, alt efter hvordan vi fortolker det år for år.

Faktaboks: Modemagasinet IN

IN er Danmarks ældste modemagasin og udgives af Aller. Målgruppen er veluddannede kvinder fra 35+ med en høj husstandsindkomst. De hviler i sig selv og ved godt, hvad de vil have. I IN bliver de inspireret og guidet til alt det nye der gør tilværelsen lidt mere lækker.

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed.