MEDIEPROFIL:
Lolland-Falster Folketidende

Selvom der har været en kommunalreform, vægter vi at have historier fra alle de gamle kommuner, også selvom der jo sker mere i de store byer end i landområderne.

Lolland-Falster Folketidende er en omnibusavis, så vi har nyheder fra hele verden og udkommer med to lige store hovedsektioner – en med lokalsiderne, og en med debat, navne, kultur, erhverv, indland og udland.

Nyhedsredaktør på Lolland-Falster Folketidende, David Arnholm

Lolland-Falster Folketidende er en omnibusavis og har nyheder fra hele verden og udkommer med to lige store hovedsektioner – en med lokalsiderne, og en med debat, navne, kultur, erhverv, indland og udland.

– Men vi lader Ritzau om at dække indland og udland og koncentrerer vores egne journalisters indsats om Lolland og Falster og de politiske beslutninger i Region Sjælland. Kernen er altså vores lokaldækning af de to kommuner Lolland og Guldborgsund – med vægt på at tilgodese alle dele af området. Selvom der har været en kommunalreform, vægter vi at have historier fra alle de gamle kommuner, også selvom der jo sker mere i de store byer end i landområderne, siger David Arnholm.

Den lokale sport, kultur og erhvervsliv dækker vores journalister også – suppleret med Ritzaus dækning.

Hvordan dækker I fagområderne helt kort?
– Sport fokuserer på lokale atleter, eller at arrangementet holdes i vores område, mens vi på kulturområdet godt kan finde på at anmelde noget, der foregår i København, hvis vi vurderer, at vores læsere vil finde det interessant. Kulturen er nok det eneste område, hvor vi kan finde på at bruge kræfter på noget, der ikke er strengt knyttet til Lolland-Falster.

Når det gælder erhvervshistorier, er det vigtigste også, om de er lokale – eller på vej til at blive det. Historier om noget, der åbner eller lukker er populære, men vi skriver også om regnskaber, udnævnelser, nye satsninger, forventninger til høsten og så videre. Vi har også en journalist, der nærmest udelukkende dækker Femernforbindelsen.

Hvornår er noget en lokal vinkel, som I vil dække?
– Bor de (personen/virksomheden/organisationen) på Lolland-Falster? Så er det lokalt!
Laver de et arrangement/initiativ på Lolland-Falster? Så er det lokalt!

Nogle gange ringer folk og siger: “Vi holder et kursus i Køge. Det kan jeres læsere også deltage i.” Eller ”Vi har en helt særlig butik i Hillerød, som jeres læsere også kan handle i”. Men jeg må bare sige, at den argumentation ikke bærer frugt!

Hvad med nationale vinkler med lokale tal?
– Hvis vi får tal for indbrud, biluheld, svømmeulykker eller andet, som siger noget om vores indbyggere og gerne i forhold til resten af landet, så er det jo en fin historie. Og så må jeg indrømme, at vi måske har lidt videre rammer for en velgørende organisation, der skriver til os, fordi de mangler indsamlere. Det gør de jo over hele landet, og det er sikkert den samme tekst, der sendes til alle landets aviser. Men det får de så lov til.

Men når en privat virksomhed, der bare vil sælge en bil, et rundstykke eller en håndcreme, sender en standard-meddelelse, hvor de bare har skiftet bynavnet ud og efterladt en stiplet linje, hvor den lokale forhandler kan skrive sit navn, så ryger de i papirkurven. Det er simpelthen for gennemskueligt, at der er tale om en konstrueret ikke-historie uden lokal eller regional vinkel, og det eneste, de opnår, er at spilde vores tid.

Hvad er det vigtigste råd til kommunikationsfolk?
– Mit bedste tip til folk, der vil sende os historier er, at geografi og afsender skal fremgå tydeligt. Ofte modtager jeg en pressemeddelelse fra en virksomhed, hvor historien er god nok, men jeg skal bruge tid på at undersøge, om virksomheden ligger på Lolland-Falster. Skriv bynavnet – og gerne helt oppe i begyndelsen af beskeden. Og som det vist efterhånden er klart: Vi bruger altså ikke tid på at skrive historier om noget, der ikke har noget med Lolland-Falster at gøre – lige meget hvor gode de er.

Faktaboks: Lolland-Falster Folketidende

David Arnholm er nyhedsredaktør på Lolland-Falster Folketidende. Mediet udkommer på folketidende.dk og seks gange ugentligt som betalt dagblad og har redaktioner i Nykøbing, Maribo og Nakskov. Davids ansvar er blandt andet at prioritere stoffet på forsiden samt at redigere Ritzau-telegrammer fra ind- og udland. Han læser desuden emails på alle centrale postkasser og videresender relevante historier til journalisterne. David modtager op mod 100 emails dagligt med pressemeddelelser, tips fra borgere, døgnrapport fra politiet og nyhedsbreve.

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed.