Journalisternes 10 råd til at få mere omtale

Kommunikationsfolk har som mål at få deres pressemeddelelser publiceret. Men journalisterne modtager dagligt en masse pressemeddelelser, og det er langt fra alle der kommer med i avisen eller magasinet.

VOCAST har interviewet 89 journalister, fordelt på fire forskellige medietyper, og bedt dem give deres bud på hvad der gør en pressemeddelelse interessant at læse.

Her er, hvad de svarede:

  • Pressemeddelelsens indhold skal ramme mediets og læsernes interessefelt. Det handler alt sammen om vinklen på historien.
  • Indeholdet skal være nyt og aktuelt.
  • Det er at foretrække, hvis pressemeddelelsen er sendt til få modtagere og en form for eksklusivitet kan garanteres.
  • Den skal have en kritisk vinkel og et klart budskab.
  • Det er især godt, hvis den kommer fra en troværdig afsender og indeholder troværdige fakta og tal.
  • Det er en forudsætning, at pressemeddelelsen er velskrevet i et neddæmpet sprog. Det vil sige: Drop superlativerne og hold jer til faktuelle informationer.
  • Pressemeddelelsen skal være kort og præcis.
  • For en lokalavis er det vigtigt, at pressemeddelelsen er lokalt forankret og relevant for borgerne i det geografiske område.
  • Ingen vil modtage produkt- og firmaomtale eller have andet kommercielt indhold.
  • Det må gerne holde journalisten og læseren opdateret inden for fagområdet.

Vil du vide mere, så download den fulde analyse af “Journalisternes præferencer for pressemeddelelserher.

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed.