Bo Bedre:
Send os billeder vi kan tilpasse

Bo Bedre opfordrer kommunikationsfolk til at sende fritskrabede versioner af produkter. Dette gør det meget nemmere at inkorporere billedet i magasinet, da det kan tilpasses magasinets stil og det tema det indgår i.

Redaktør for Bo Bedre, Erik Rimmer, har været på boligmagasinet siden 1999. I den tid har han fået masser af træning i at kunne spotte de gode billeder og sammensætte produkter, så de falder i med tidens tendenser. Han beretter om tre tendenser, der i øjeblikket er overvejende dominerende.

“For det første skal billederne udstråle kvalitet og menneskelighed – man må godt kunne se, at der har været en håndværker inde over” siger han.

Erik fortæller, at det er en tendens, at vi gerne vil bruge penge, men helst på noget der holder, således at vi kan give det videre til vores børn.

“For det andet er fokus på energi en stor tendens”, siger han. En indretnings-tendens, der tager højde for miljøet, og hvor energiregningen er i fokus. Dette betyder artikler, der på praktisk vis forklarer, hvordan man kan spare penge og indrette sit hjem på den mest energibesparende måde.

“Den tredje og sidste tendens vi ser nu, er spørgsmålet om byliv eller landliv. I øjeblikket er det en tendens at man skal bo i byen, men man skal til gengæld gøre den grønnere end den tidligere har været”, fortæller Erik.

Erik Rimmer nævner Urban Gardening som et konkret eksempel på denne tendens. Urban gardening dækker over små haver, der plantes i tætbefolkede områder, hvor der ellers ikke ses haver og urtepotter i bybilledet – en tendens, der i de senere år har spredt sig over hele verdens storbyer. Fænomenet ses eksempelvis i øjeblikket i Nørrebroparken på Nørrebro i København.

En opfordring

I den tid Erik Rimmer har været på Bo Bedre, har han fået masser af træning i at spotte de gode billeder. Erik fortæller, at brugen af billeder med ophav i pressemeddelelser eller nyhedsbreve har været stigende de senere år.

“Niveauet på de billeder, der kommer med pressemeddelelserne er helt klart steget. I dag er det faktisk ret højt, og derfor nemt at bruge i bladet”, siger Erik Rimmer.

Han fortæller, at det er sjældent, at der bruges billeder fra pressemeddelelser eller nyhedsbreve, der allerede er “stylede”. I stedet opfordrer Erik Rimmer kommunikations-medarbejdere til at sende fritskrabede versioner af produkter. Dette gør det meget nemmere at inkorporere billedet i magasinet, da det kan tilpasses magasinets stil og det tema det indgår i. På denne måde sparer mediet også tid – hvilket igen giver bedre chancer for, at produktet får omtale.

Faktaboks: Bo Bedre

Bo Bedre er et månedligt livsstilsmagasin om indretning, design og shopping til boligen, som med et oplag på 88.000 eksemplarer og 654.000 læsere hver måned er Danmarks mest læste månedsblad. Magasinet udgives i dag af forlaget Benjamin Media A/S, som ejes af den svenske Bonnierkoncern, og udkommer også i Norge.

Jens Hamborg Koefoed

Jens Hamborg Koefoed er tidligere journalist og grundlægger af VOCAST. Utålmodig, madglad, udadvendt og på en mission for at gøre det enkelt at kommunikere smukt, præcist og med global rækkevidde, selvom man er en lille virksomhed.